wtorek, 12 czerwca 2012

Google rekomenduje responsive web design dla stron optymalizowanych pod smartfony

Niektóre serwisy posiadają wersje mobilne swoich zasobów, która ma sprawiać, że osoby przeglądające je na smartfonach mają informacje przedstawione w bardziej przystępny sposób, z pominięciem np. elementów, których długi czas ładowania mógłby sprawić, że osoba odwiedzająca stronę opuściłaby ją z powodu wolnego czasu wczytywania się. Od pewnego czasu także i ja mam włączoną wtyczkę na blogu, która przy przeglądaniu wpisów na smartfonach „skupia się” na treści. W przypadku bloga ułatwia ona czytanie – przeglądając serwisy w RSSach na komórce doceniam te serwisy, które także ją posiadają :). Mogę skupić się na treści, pomijając (z reguły) cały marketingowy „chaos”.
Od pewnego czasu obserwuję pojawiające się pytania w stylu „co na to Google” – np. czy należy używać tagów kanonicznych na stronach w wersji dla komórek w celu zapobiegnięciu tworzenia się duplicate content? Poza tym nie zawsze wersje mobilne ułatwiają dzielenie się treściami zawartymi w serwisie w mediach społecznościowych, przez co tracimy ruch na stronie.
Od pewnego czasu „chodzi mi po głowie” responsive web design. I proszę – Google ogłosiło bardzo ważny komunikat na swoim blogu, który w skrócie można streścić „Tworząc strony dla komórek zalecamy, aby używać responsive web design”. 
Należy wspomnieć, że na chwilę obecną w przypadku treści kierowanych na smartfony Google wspiera trzy rozwiązania
  1. Sites that use responsive web design, i.e. sites that serve all devices on the same set of URLs, with each URL serving the same HTML to all devices and using just CSS to change how the page is rendered on the device. This is Google’s recommended configuration.
  2. Sites that dynamically serve all devices on the same set of URLs, but each URL serves different HTML (and CSS) depending on whether the user agent is a desktop or a mobile device.
  3. Sites that have a separate mobile and desktop sites.
czyli
1. Preferowana konfiguracja – strona używa responsive web design; taka sama struktura adresów URL, przy czym dodatkowo wszyscy widzą taki sam układ HTML, ustawiony tylko za pomocą CSSa pod dane urządzenie (inaczej strona widoczna jest na komputerze stacjonarnym, inaczej na tablecie – jeszcze inaczej na smartfonie).

2.Na wszystkich urządzeniach struktura strony jest taka sama – ale kod HTML i CSS jest dopasowany pod odbiorcą (w zależności od tego, czy używa urządzenia mobilnego czy desktopowego)
3. Strona posiada osobną wersję mobilną i desktopową
Oczywiście nie zawsze możliwe jest użycie preferowanego przez Google rozwiązania. Tym niemniej warto rozważyć takie rozwiązanie projektując nową wersję swojego serwisu :)
Więcej informacji odnośnie tworzenia stron zoptymalizowanych pod smartfony można znaleźć w materiałach pomocy Google. O responsive web design Google pisało też 30 kwietnia 2012 na Webmaster Central Blogu.
Czy Twoja strona oparta jest o RWD?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

PLEASE COMENNT